Ezévben is a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar nyitotta meg a Békés-tarhosi Zenei Napok nívós rendezvénysorozatát. A június 20-án megrendezett, teltházas koncert karmestere Rázga Áron, szólistája pedig a világszerte ismert és elismert zongoraművész, Tóth Péter volt.
Az immár 48. Bétazen nyitóhangversenyére az egyetemes zenetörténet egyik legkiemelkedőbb alakjának, az orosz romantikus zene legsokoldalúbb alkotói egyéniségének, Pjotr Iljics Csajkovszkijnak két művét választotta az együttes. A koncert műsorában „A hattyúk tava” – szvitjének, majd a b-moll Zongoraversenyének dallamai csendültek fel.
A hattyúk tava a komponista első balettja, a művet 1874 és 1876 között írta. A szövegkönyv alapja egy régi orosz népmese. Bár Csajkovszkij a színpadi zene több műfajának is avatott mestere volt, a balettjei egytől egyig korszakos jelentőségűek, a mai napig ezek a világon a legtöbbször színpadra kerülő Csajkovszkij-kompozíciók. Ám mivel a baletteket nem szokták folyamatosan színpadon tartani, a szerző egy zenekari szvit összeállításának lehetőségeiről kezdett írni: „A minap eszembe jutott a Hattyúk tava és nagyon szerettem volna megóvni a feledéstől ezt a néhány tisztességes dolgot tartalmazó zenémet” – írta kiadójának. Ez lehetett e zenekari szvit születésének története.
Koncertünk második műsorszámaként Csajkovszkij b-moll Zongoraversenyét hallgathatta meg a közönség, melynek partitúráját annak idején a híres zongoraművész, Nyikolaj Rubinstein a következő lesújtó kritikával adta vissza a komponistának: „Ki kell irtani belőle a banalitásokat, és játszhatóvá kell tenni néhány lejátszhatatlan részt.” A felháborodott komponista kijelentette, hogy egyetlen hangjegyet sem módosít, és áthúzta a Rubinsteinnek szóló ajánlását is. Csajkovszkij később mégis elkészítette a második változatot, amelyben néhány javítást eszközölt.