A legendás csellóhang – interjú Fejes Antallal

Az országosan ismert, állami- és zenepedagógiai díjakkal kitüntetett Fejes Antal, a Békési Alapfokú Művészeti Iskola nyugalmazott igazgatója, Újkígyós Díszpolgára, a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar alapító tagja, a csellószólam egykori vezetője. Idén februárban töltötte be 83. életévét. A BMSZZ jubileuma kapcsán, készséggel válaszolt Lázár Anita kérdéseire.

– Kisgyermek korától áthatja az életét a muzsika. Mesélne azokról az időkről, amikor szülei beíratták a tarhosi Énekiskolába?

 

– Újkígyósi gyerek voltam, a háború szele odáig nem ért. A vasárnapi miséken ministráltam, kívülről fújtam a katolikus énekeket; szabadidejében édesapám gyakran hegedült. Szüleim korán felismerték zenei hallásomat, de ma sem értem, hogyan mertek nyolcéves koromban elvinni egy olyan bentlakásos iskolába, ahol a körülmények akkor nagyon kezdetlegesek voltak.

   Tarhos mégis legenda lett, ez Gulyás György tűzön-vízen keresztül megvalósított, zenei és közösségnevelő munkásságának köszönhető. Reggeltől estig énekeltünk, szolmizáltunk, hóban, sárban térdig jártunk ugyan, de kicsik és nagyok mégis összetartottunk. A magyar népdalok és balladák, Bartók, Kodály kórusművei adták a zenei táplálékot, még Kodály Zoltánnak is hegedültem, mikor Tarhosra látogatott. 

 

– A hegedülésből hogyan sikerült átváltani csellózásra? Voltak ott példaképei?

 

– Szeretett tanáraink, Holló Sándor és neje, Csiri néni, a Mező-házaspár, Pap Laci bácsi és a többi, nagyszerű pedagógus a zenei ismeretek mellett munkára és kitartásra, emberré neveltek bennünket. Mindig csodáltam a nagyobbak, Mező Laci, Ádám Karcsi, Búzás Gabi, Sántha Béla csellójátékát, akiket Friss Antal, a Zeneakadémiáról leutazó gordonkaművész tanított. Akkor halt meg fiatalon az édesapám… Az Énekiskola 1954-es megszüntetésével a hegedülésem is véget ért. Édesanyám hallgatott a csellóművész, Tóni bácsi tanácsára, aki azonnal felvett békéscsabai tanszakára. Két év csellózás után nyertem felvételt a szegedi Konzervatóriumba, Báthory Sándor osztályába, és a tanárképző tagozaton, nála diplomáztam sikeresen.

 

– Békésen egész fiatalon lett a zeneiskola vezetője, komoly kihívást jelenthetett ez egy pályakezdőnek!

 

– Már tanárképzős tanulmányaim mellett, özvegy édesanyámat segítve taníthattam Sárhelyi Jenő igazgatása alatt, a békéscsabai zeneiskolában. 1960-tól a vezetésével működő szimfonikus zenekar csellószólamában, próbákon és koncerteken bővíthettem tovább főiskolai tapasztalataimat.  Békéscsabára 1963-ban költöztünk. Feleségem – akivel zenegimnazista korunktól kamarapartnerek voltunk – az 1. számú ének-zenei általános iskola zongoratanára lett. A következő évben 6/A osztályosaival és az általam vezetett, zeneiskolai vonószenekarral nagysikerű gyerekoperát mutattunk be, mely kuriózumnak számított a megyeszékhelyen.  Ennek köszönhettük, hogy a megyei vezetés tiltakozásunk ellenére, „népgazdasági érdekből” az akkor létesített zeneiskola alapító igazgatójaként, feleségemet zongoratanári állásban helyezett bennünket Békésre, 1965 szeptemberében. Ekkor csatlakozott még hozzánk friss diplomájával, szolfézs-és magánénektanárként Kökéndyné Nyíri Erzsébet.    

 

– A békési zeneiskolás gyermekek zenei nevelésekor, kollégáival a kezdetektől fontosnak tartotta az együttes muzsikálás megszerettetését, valamint a város lakosságának megnyerését az igényes kultúra számára. Miért?

 

– Olyan helyre vetett a sors bennünket, hogy pillanatok alatt kiderült az ott élő emberek zeneszeretete. Hatszáznál több gyermek jelentkezett az újonnan létesülő zene-iskolába, ez szüleik hozzáállását és zenét művelő hagyományaikat is elárulta. A tarhosi Énekiskola nyomdokait követő, értékes kóruskultúrájuk, önkéntes tűzoltó-zenekaruk, ÁFÉSZ-kamarazenekaruk tiszteletet ébresztet tantestületünkben, melyre építeni tudtunk.

   Nagy örömet, közösségi összefonódást jelentettek kezdetben a szóló- és kórusénekléssel összekapcsolt gyermekopera-bemutatóink, a zeneóvodások dalos, színpadi produkciói, gimnáziumi énekkarosaim rádiószereplései, majd az ifjúsági vonószenekar és fúvószenekar számtalan sikere a megyei és országos versenyeken. Ugyancsak az együttes muzsikálást célozta meg Tilinkó zenekarunk a budapesti, innsbrucki, drezdai vendégszerepléseivel, a JM-nemzetközi vonószenekari tábor 30 éves működése külföldi karmesterekkel és hazai zeneoktatásunkat képviselő kamaracsoportunk fellépése Bécsben, a II. Európai Gyermekzenei Fesztiválon.

  A felnőtt lakosságnak élményt jelentettek a zeneiskolában tartott, teltházas filharmóniai koncertek neves művészek fellépésével, tanári- és diákegyütteseink szereplései a karácsonyi, templomi koncerteken, zene- és költészet estek a könyvtárral közösen. Az összefogásnak köszönhetően ezek, mind híres zeneszerzők örökérvényű muzsikáját vitték közelebb az emberekhez.

 

– Napjainkban, ha valaki beül egy komolyzenei koncertre, azt tapasztalhatja, hogy igen kevés fiatal érdeklődik az értékes művészet iránt. Egyetért ezzel a megállapítással? Illetve hogyan oldaná meg ezt a problémát?

 

– A Békés megyei szimfonikusok tagja voltam közel hat évtizedig. Fontosnak tartom elmondani, hogy néhány évvel ezelőtt Kapolcson, a Művészetek Völgyében, sőt a békéscsabai repülőtér hangárjában, a Carmina Burana bemutatóján mintegy ezer ember volt kíváncsi, fiatalok és idősek, sőt, gyerekes családok is Carl Orff zenéjére! Budapesten, a Művészetek Palotájában szintén teltházas közönség fogadta a zenekar és a debreceni Kodály Kórus produkcióját, Beethoven IX. szimfóniáját játszhattuk nagy sikerrel, Somogyi-Tóth Dániel vezényletével.

   Nem mindegy, hogy koncertek előtt mekkora a beharangozás és reklám, melyhez elengedhetetlen az iskolai énektanári és szülői hozzáállás, figyelemfelkeltés vagy szervezett, közös koncertlátogatás. A leglényegesebbnek mégis azt tartom, hogy az előadó apparátusnak és a koncertet vagy kihelyezett énekórát felvállaló műsorvezetőnek úgy kell lobognia, hogy nagy szakmai tudásával, elhivatottsággal be tudja vonni és aktivizálni fiatal közönségét a klasszikus értékek irányába. Ma már, az állami támogatásnak köszönhetően ez, a legtávolabbi helyeken is megvalósítható, természetes folyamat! Sok Bősze Ádámhoz hasonló szakember, előadóművész villanyozza fel hallgatóságát, a középiskolásokat is országszerte, épp úgy, mint hajdanán Fassang Árpád „bácsi” művelte ezt szenzációsan a megyei ifjú zenebarát koncerteken. Vagy ahogy napjainkban a zenekari tagokból alakult Fuvola Fiesta és a Körös Kürtkvartett teszi egyre szélesebb körben, a megyében.

 

– Saját zenei, művészeti életútja során számtalan remek karmesterrel dolgozott, és ha jól tudom, a Szegedi Szabadtéri Játékok zenekarában is sok éven át gyűjthetett tapasztalatot. Hallhatnánk a legérdekesebb élményeiről?

Hosszan tudnám sorolni az élményeket, akár a szabadtériről, akár a megyei szimfonikusok karmestereiről. Ha egy operabemutatót vagy Kodály Háry Jánosát a művészvilág nagy nevei fémjeleztek, akkor a közönség megtöltötte a többezres nézőteret a várható zenei élmény kedvéért. Örök emlék a szegedi dóm lenyűgöző, szabadtéri terén énekló Svéd Sándort kísérni a zenekarból Amonasro szerepében, Margaret Tynes Aidája apjaként, vagy Simándy József Bánk bánját, mindkét alkalommal a zseniális Vaszy Viktor vezényletével.

  Az ötvenes évek végén, moziban láttam „A kis karmester” c. filmet a francia csodagyerek Roberto Benziről. Az már történelemnek számít, hogy Szegeden, felnőtt, világhírű karmesterként dirigálta Bizet Carmenjét operaénekes felesége főszereplésével. A próbákon ugyan nem értettünk semmit a mester francia instrukcióiból és kettejük színpadi vitáiból, de zenét szolgáló szándékuk mégis megszülte a kívánt eredményt: elsöprő siker volt!  

  

– Ön a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar alapító tagjaként 1960 óta figyelemmel kíséri az együttes fejlődését. Milyen volt a zenekar akkor és milyennek látja őket napjainkban?

 

– Akkor még nagyon kezdő voltam, a Sárhelyi Jenő igazgatóm által vezetett zenekarban részben a tanárai, valamint amatőr muzsikusok és magasabb osztályos diákok játszottak. Jó volt ismerkedni a kiválasztott művekkel – Sibelius Finnlandia című műve, Bizet: Arlesi lány szvitje sok közös próba eredményeként került dirigálásával közönség elé. Halála után Tóth István, a csabai zeneiskola vonós tanszakának vezetője szervezte újjá koncertmesterként az együttest, és a megye zeneiskoláinak tanárait is bevonta a zenekar munkájába.    

   Ettől kezdve filharmóniai koncertek, ifjú zenebarát hangversenyek követték egymást, a karmesterek közül Jancsovics Antal és Sugár Miklós volt nagy hatással a zenekar fejlődésére. Az ő működésük idején kínálkozott számos lehetőség külföldi vendég-szereplésekre, így – többek között – Békéscsaba finnországi testvérvárosába, Mikkelibe, Belgiumba, Romániába, három alkalommal Triesztbe, majd 1986-ban, a MR Gyerekkórusával tíznapos japán körútra.   

   Somogyi-Tóth Dániel karmester 2007-től további sikerekre vezette a zenekart. Működését követően, 2011-től Uhrin Viktor hegedűművész lett az együttes művészeti vezetője és koncertmestere. Ő hívta meg karmesternek Gál Tamást, a budapesti Zeneakadémia tanszékvezető professzorát, akivel azután további ragyogó koncerteket valósított meg a szimfonikus gárda. Köszönhettük ezt remek munkamódszerének, tudásának, miközben őszinte, felszabadult hangulatot teremtett a próbákon, látványosan megbecsülte minden zenekari tag munkáját.  Legmeghatóbb emlékem vele kapcsolatban Csajkovszkij versenyművének bemutatója a Jókai Színházban, ahol hegedűművész fiam volt a szólista, és a zenekarral együtt muzsikálhattunk.

  2023-ban a Liszt Ferenc-díjas karmestertől, Érdemes Művésztől, a megyei szimfonikusok Örökös Karmesterétől Rázga Áron vette át a dirigensi pálcát.

   A zenekar honlapján, örömmel tapasztalom Szegedről is, hogy Uhrin Viktor művészeti vezetésével mennyi változatos, ünnepi alkalomhoz kapcsolódó koncert gazdagítja tovább a megyeszékhely zenei életét! Az együttes hűsége a Békés-tarhosi Zenei Napokhoz a települések összefogását hirdeti. A zenekari tagok újszerű formációi, farsangi-, családi-, erdei és stéghangversenyek, a főtér templomaiban felhangzó, csodálatos művek, a szabadtéri, nyári koncertek többszáz ember előtt Kodály szavait visszhangozzák: „Legyen a zene mindenkié!”

    

   Szeretettel gratulálok a szimfonikusok jubileumához, és kívánom, hogy tanári munkájuk mellett továbbra is sok szép muzsikával örvendeztessék meg a zeneszerető közönséget!  Köszönöm, hogy beszélgetésünk során képviselhettem őket!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az együttes 1959 óta színesíti Békés megye kulturális életének zenei palettáját. Székhelye Békéscsaba, ám valójában megyei zenekarról van szó. Tagjai lelkes és kiváló hangszeres pedagógusok, akik a tanítás mellett időt és fáradságot nem kímélve, tudásuk legjavát adva készülnek fel az aktuális hangversenyekre. Karmesterük Rázga Áron.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Élménybeszámolók

Foglalja le helyét!

Ne maradjon le következő koncertünkről!

Képek a zenekar életéből

COPYRIGHT © 2023 Békés Megyei Szimfonikus Zenekar |
Minden jog fenntartva

COPYRIGHT © 2023 Békés Megyei Szimfonikus Zenekar |
Minden jog fenntartva